Blog

Remete-barlang

Remete-barlang, kirándulás a legendák ösvényén!

A Dömössel szemben található Remete-barlang egy fantasztikus túracélpont, mely a Dunakanyarra, és a vele párhuzamosan húzódó hegységekre nyújt csodálatos kilátást. A sziklafalban természetes úton keletkeztek üregek, melyeket később a római korban az emberek tovább mélyítettek, így alakultak ki a barlangok, melyekhez számos legenda társul.

Hirdetés

A Remete-barlang legendája

Az állítások szerint a barlangokban egy remete élt leghűségesebb társával, egy szamarral.
A csacsi minden egyes nap lement a hegyről, majd a falun átkelve a Duna partját vette célba, hogy vizet és ételt hozzon gazdájának. Az ennivalót a falu lakói pakolták kosarába. Egy nap a szamár azonban nem tért vissza, így a remete napokon belül szomjan halt. A hiedelem szerint a szamár azért nem érkezett vissza, mert a Duna áradásakor megfulladt. Erről, és más legendákról is bővebben olvashattok az „Elképesztő legendák a Dunakanyarban” című írásunkban.

Kirándulás a Remete-barlanghoz

A túrához mindenképpen szükségünk lesz egy megbízható és kényelmes túracipőre vagy túrabakancsra, mely megfelelően tartja a bokát, és nem csúszik a talpa. Szükségünk lesz jó sok folyadékra (lehetőleg vízre) és egy kis táplálékra (szendvics, csoki, stb.).

Fontos, hogy tisztában legyünk a várható időjárási körülményekkel, ugyanis esős időben nem tanácsos elindulni a meredek és csúszós szakaszok miatt! Végül, de nem utolsó sorban, kellőképpen motiváltnak és kíváncsinak kell lenni, hogy mi várhat ránk odafent. A túrázás és a természet szerelmesei számára garantáltan nagy élmény lesz a túra!

Börzsönyi barlangok megközelítése

Nagymaros, Zebegény és a Dömösi átkelési megállóhely felől egyaránt jól megközelíthető kilátóhely. A Dömösi átkelés megállóhelyről indulva néhány percet a sínek mentén Nagymaros irányába kell sétálni, amíg meg nem látunk egy kis ösvényt az erdő szélén. Ez az ösvény beletorkollik a sárga barlang-jelzésű turistaútba. Ez az útvonal nem mondható a legbiztonságosabb megoldásnak, de adrenalin kedvelőknek mindenképpen jó móka (a sínektől tartsunk biztonságos távolságot!). Ez egyébként a legrövidebb útvonal a Remete-barlangokhoz, tekintve hogy majdnem a végső célunk alól indulunk, és nem kell átvágnunk egy falun keresztül sem.

Az ösvényre lépve rögtön egy meredek kaptatón találjuk magunkat. Innentől egy közepesen nehéz, de nem túl hosszú út vár ránk egy nagy bal kanyarral. Út közben is rengeteg szépséget lehet meglelni az erdőben. Néhol kisebb-nagyobb sziklafalakat, mohával teli kőomlásokat láthatunk. Az erdőből kiérve rögtön láthatóvá válik a Duna kanyarulata, és innen már csak néhány száz méter előre a barlangok eléréséig.

A barlangokhoz felérve csodás látvány tárul elénk. Alattunk a Duna kanyarog, velünk szemben található a Prédikálószék, és panorámaképünket a távolban Dobogókő vadregényes csúcsai zárják be. Akinek van távcsöve, azzal még jobban kivehető a távoli látkép.

Remete-barlang panoráma

Ereszkedés a Remete-barlang irányából

Visszafelé, ha valamivel hosszabb, de nem kevésbé meredek útra vágyunk, akkor választhatjuk a kék barlang-jellel ellátott túraösvényt, ahonnan idővel letérünk a sárga keresztre, ami az erdőből kiérve a Naphegy, majd a Jánoshegy utcán keresztül Zebegény főterére vezet.

Remete-barlang térkép

Dömösi átkeléstől a Remete-barlang bejáratáig (kék vonallal jelölt útvonal)

Nagymarosra pedig az Ördög-hegyen, majd a Rigó-hegyen keresztül térhetünk vissza. Amennyiben ezt az utat választjuk, először a sárga barlang-jelzéssel ellátott úton kell visszafelé indulnunk, majd egy kereszteződésnél a sárga vízszintes csíkra, végül a sárga négyzetre kell letérni amíg szépen lassan meg nem érkezünk Nagymarosra. Innen, (és Zebegényből is) egyszerűen haza lehet jutni vonattal, viszont Dömösi átkelés megállóhelynél csak ritkán állnak meg a szerelvények. Az aktuális menetrendet mindenképpen meg kell nézni indulás előtt, amennyiben a tömegközlekedést választjuk.

A barlangtól Zebegényig (kék vonallal jelölt útvonal)

Remete-barlang térkép

A barlangtól Nagymarosig (kék vonallal jelölt útvonal)