Blog

Királyrét - kisvasút

Kisvonattal a fák között, irány Királyrét!

Hétvégén Királyrét környékén jártunk a Királyréti Erdei Vasúttal, és olyan élményekben volt részünk, melyeket még sokáig emlegetni fogunk. Lássuk, miért ajánljuk a programot nektek is!

A vonatozás talán sokaknak nem szerez örömet, mi mégis izgalmasnak találtuk az ötletet, hogy a fővárosból vonattal utazzunk Kismarosig, majd onnan kisvasúttal Királyrétig. Hátizsákos kirándulásra készültünk, és nem terveztük meg pontosan, hogy merre is megyünk majd, hagytuk, hogy a természet hívogasson.

Hirdetés

Roppant könnyű volt a dolgunk az átszállással, ugyanis a kisvonat igazodik a nagyhoz, így a vasútállomásról kétperces sétával is könnyen elértük az egyébként pontosan induló erdei járatot. Arra számítottunk, hogy egy hangulatos, félórás zötykölődést követően felfedezzük Királyrétet, és hozzánk hasonlóan valószínűleg még sokan gondolkodtak így, mert a kisvonaton rengetegen zsúfolódtak össze. Mi a fülke helyett a szabad levegőt választottuk, így a korlátoknak támaszkodva élvezhettük a menetszelet és a látványt is.

A vonat a Morgó patak völgyén át közlekedik Kismarosról Szokolyán át Királyrét végállomásig

Kezdetben lakott területen és nyaralóövezetben haladtunk, és nagyon élveztük, hogy többen is kiálltak a házuk elé integetni nekünk. Kisgyerekek tisztelegtek a kalauznak, és idős férfiak biccentettek nekünk a kertjükben lévő kőpadon üldögélve. Természetesen nem volt olyan utasa a vonatnak, aki ne élvezte volna a helyzetet, így aki messziről figyelt bennünket, valószínűleg egy olyan vonatot látott, amiből csupa integető tenyér lógott ki.
Királyréti kisvasút

A járatnak több állomása is van, de nem mindegyiken áll meg a vonat, érdemes erről előzetesen a vasút honlapján tájékozódni, hogy senkit ne érjen meglepetés az utazás napján. A jegyáraknak szintén ajánlatos utána olvasni, de alapvetően nem kerül sokba a kirándulás, a felejthetetlen élmény pedig teljes mértékben garantált. Miután a lakott területet elhagyta a vonat, nagyon szép tájon haladtunk keresztül, a hűvös szél ellenére sem kívánkoztunk a vagonba, főleg, hogy „harapni lehetett” a tiszta levegőt. A patak végig mellettünk kanyargott, és a hétvégi házak látványa sokunkat vágyakozással töltött el.

Hiúz Ház Erdei Iskola és Látogatóközpont

Olyan hamar megérkeztünk Királyrétre, hogy szinte azt kívántuk, bárcsak tovább tartott volna a vonatozás! A rengeteg felnőtt, gyermek és kutya egyszerre szállt le a kocsikról, és mindannyian elindultunk a szélrózsa minden irányába. Mi a betonra festett fehér lábnyomokat követtük, melyek a Hiúz Házhoz vezettek. A lábnyomokhoz, mint szinte mindenki, mi is hozzámértük a cipőnk méretét.
Hiúz Ház

A Hiúz Ház Erdei Iskola és Látogatóközpont földszinti nagytermében a „Börzsöny lakói” című interaktív kiállításon meg lehet tekinteni, hogy milyen az itt élő növény- és állatvilág. Az épület kertjében sokan megpihentek, a gyerekek rögtön elfoglalták a mászókákat és játékokat, sokan a fapadokon uzsonnáztak, mi pedig lesétáltunk a patakpartra, ahol gyerekké válhattunk, és a köveken ugrándoztunk. Nagyon megnyugtató volt a természet közelsége, aki ide kirándul, mindenképpen látogassa meg a Morgó patakot!
Morgó-patak, Börzsöny
Romvonat a Börzsönyben

A Látogatóközpont mellett indul a Királyréti tanösvény, ahol megismerkedhetünk az erdő és a tavak élővilágával, a kisvasutak és a vasbányászat történetével. (Állomásai: Régi királyréti és szokolyai gyümölcsfák, Erdő, Vadgyümölcsök, A fenyves élővilága, Bajdázói-tó, Mocsári teknős, Királyréti-tó, Régi bányajáratok, A település élővilága)

Az útvonal hossza 2900 méter, amit körülbelül 1,5 óra alatt kényelmesen lehet teljesíteni.

A tanösvény bejárását füzetek teszik még tartalmasabbá, amelyből készült egy gyermekeknek szóló rajzos, és egy bővebb szövegezésű változat is. Akik ennél hosszabb távot szeretnének megtenni, azok kirándulhatnak a Csóványosi Kilátóhoz is, ami a központi parkolótól 10 km távolságra található és nagyjából 3 órát vesz igénybe (szint: 783 m) a teljesítése.
Erdei vasút a Börzsönyben

Mi ugyan nem biciklivel érkeztünk Királyrétre, de elhatároztuk, hogy legközelebb biztosan bejárjuk két keréken a kék biciklis jelzéssel jelölt útvonalat, ami a Kismaros-Király-Nógrád útvonalon halad végig. A tájékoztató táblák szerint óvatosan kell közlekedni, vigyázni kell az erős lejtőknél, és az éles kanyaroknál.

Királyréti Hajtánypálya

A királyréti kirándulásunk végén, míg a vonatra vártunk, elsétáltunk a Királyréti Hajtánypályához, ahol 750 méter hosszú vasúti körpályán lábbal, pedállal hajtható sínen közlekedő járgányokkal lehet megtenni a körülbelül 5 perces utat. Sajnos erre már nem jutott időnk, de a sínek mellett sétálva nagyon izgalmasnak találtuk a pályát, így biztosan járunk még erre. A visszautat Kismarosra szintén nagyon élveztük, bár a vonat kissé késve indult el Királyrétről a rengeteg kiránduló miatt.
Hajtánypálya a Börzsönyben

Igazán tartalmas, különleges és élménydús napot töltöttünk Királyréten, ami a Börzsöny egyik legforgalmasabb kirándulóhelyévé vált az elmúlt években. A központi parkoló környékén kihelyezett információs táblák nagymértékben segítik a tájékozódást és a programtervezést, sőt! Akár még ötleteket is gyűjthetünk a következő kiránduláshoz, mindenkinek csak ajánlani tudom , akárcsak a vonatozást, ami csak megkoronázta a túránkat! Elő a hátizsákokat és irány Királyrét!