Római őrtorony maradványai – Verőce

Cím

Verőce, 12-es főút

Római őrtorony maradványai – Verőce

A település előtt kb. 1,5 km-re, a 12-es főút mellett, a Dunamező-dűlőben található a bal part egyetlen feltárt és konzervált római őrtornyának alapfala. A IV. században emeltette Valentinianus császár (361-375), de ugyanennek a századnak a végén a barbárok el is pusztították. A római erősség egy nagyobb és két kisebb őrtoronyból állt, melyek fallal csatlakoztak egymáshoz.

A verőcei őrtornyot hajdan pontonhíd kötötte össze a szemközti, szentendrei-szigeti őrtoronnyal. Ez volt a Római Birodalom keleti határvédelmi rendszerének, az úgynevezett limesnek az egyik előretolt védelmi egysége. Bár az őrtorony maradványai nem oly impozánsak, és sajnos a helyszínen sem juthatunk elég információhoz az őrtorony és a limes rendszer sajátosságait illetően, mégis érdemes meglátogatni ezt a történelmi atmoszférájú helyet.

Nyitva tartás:

folyamatosan

Megközelítés:

Autóval a 12-es út mentén, iránytól függően Verőce érintése előtt vagy után kb. 1,5 km-rel. A maradványok az útról jól látszódnak. Ha vonattal vagy busszal érkezünk, úgy egy 20-25 perces sétára legalább számíthatunk. Az előbbiről leszállva a József Attila utcán, majd balra kanyarodva az Árpád úton kell haladnunk egészen a falu széléig, ahonnan a 12-es út menti járdán, illetve biciklisúton vezet tovább az utunk a maradványokig.

Busszal a helyzet hasonló, annyi különbséggel, hogy a gépjármú már az Árpád-úton, egy-két perccel közelebb tesz le minket az őrtoronyhoz, illetve Vác felől érkezve megfontolandó az is, hogy a település határain kívül lévő, vízmű megállónál szálljunk le.

Település

Térkép

További látnivalók Verőcén

Kapcsolódó írásaink

1 milliárd forintos strandfejlesztés a Dunakanyarban!

Strandfejlesztés a Dunakanyarban! A 2018-ban elindított strandfejlesztési program második ütemében 1 milliárd forintból újulnak meg a Dunakanyar strandjai. A Magyar […]

6+1 nagy múltú kastély a Dunakanyarban

Egy kastély a Dunakanyarban minden alkalommal felcsigáz bennünket, hiszen rengeteg gyönyörű kúria, villa épült az 1900-as évek első felében a […]

Bodza Vendégház – tornácos parasztház Verőcén!

Több hónapja, talán egy éve is van már, hogy először beszélgettünk Lacival és Ágival, a verőcei Bodza Vendégház megálmodóival. Idő […]

Fedezd fel a római limes vonalát a Dunakanyarban!

A Római Birodalom határán haladó limes magyarországi szakasza a Duna mentén vezetett. A római limes őrtornyainak maradványaival számos helyen találkozhattok […]

Verőce, ahogy mi ismerjük – IV. rész

Az első világháború a verőcei férfinépességet is érintő pusztításai nem törték meg a település fejlődési ívét… A statisztikai adatok sem […]

Verőce, ahogy mi ismerjük – III. rész

A 19. század végi, 20. század eleji pezsgést, mint országszerte mindenütt, Verőcén is kissé megállította, megtörte a két világháború. Ezek közül […]

Verőce, ahogy mi ismerjük – II. rész

A török kor pusztításai után a 18. században Verőce újjáépült, lakossága pedig a betelepülő magyarok, svábok és szlávok révén felfrissült, […]

Verőce, ahogy mi ismerjük – I. rész

A Duna bal, és tán jobb partján élő dunakanyariak, ha meghallják szülőfalum, Verőce nevét, egyaránt a nyüzsgő kulturális élettel, a […]

Verőcei panoráma a Duna közepéről!

Sok éve volt már, hogy először vízre szálltunk Kismarosnál, hogy egy szombat délutánt a vízen töltsünk és megnézzük milyen a […]