Blog

Esztergomi látkép

Babits és a Dunakanyar

Már nem is tudom pontosan, hogy hol hallottam először az esztergomi arról a csodás házikórol, melyet manapság Babits Mihály Emlékház néven emlegetnek… talán a TV-ben láttuk egy esős lustálkodós hétvégénken egy utazós műsorban, vagy valami hasonló.

Hirdetés

Jól el is raktároztam az agyam egy kis zugában, hogy ide bizony valamikor el kell látogatnunk. Aztán valahogy feledésbe merült kicsit a dolog, de néhány hete bevillant. Szóval sokat nem tervezgettük az utat, csak fogtuk magunkat és felkerekedtünk Esztergomba azzal a céllal, hogy megkeressük az emlékházat. Na jó, előtte azért odatelefonáltam, biztos ami biztos, nehogy zárva legyenek. Szerencsére hétvégenként is nyitva vannak 10.00-18.00-ig, úgyhogy útnak indultunk.

Babits Mihály - emlékszoba

A Babits Mihály Emlékház megközelítése

A kis ház gyalog vagy kocsival a Siszler útról (a Református Templom mellett), az Eiczinger köz felől közelíthető meg, mi azért segítségül hívtuk a technikát, és GPS-szel könnyen oda is találtunk. Gyalog! Hatalmas meredek kaptató vezet a Babits házhoz, ami a kis pocaklakómmal még nagyobb kihívás volt nekem, de nem adtuk fel. És bizony megérte. A házhoz érve páratlan látvány tárult elénk a Várhegyre, a Dunára és a Bazilikára. Tényleg kár lett volna kihagyni, már csak emiatt is.

Pont szerencsénk volt, ugyanis egy hatalmas kiránduló csoport épphogy eljött, mire mi odaértünk, s így a tárlatvezető kedves hölgy gyakorlatilag végig velünk foglalkozott. Csak mesélt és mesélt, már csak egy piknik pokróc és egy jó kávé hiányzott volna és akár egész nap el tudtuk volna hallgatni, annyira jó volt csak úgy ott lenni.

Babits Mihály Emlékház

Babitsék esztergomi nyarai

Babits Mihály és felesége Török Sophie 1923 nyarán járt először Esztergomban, egy hajóút alkalmával. A Dunakanyar és Esztergom pedig azonnal rabul ejtette szívüket, így nem csoda, hogy kerestek is ott egy kis szoba-konyhás nyaralót. 1924-től minden nyarukat az esztergomi lakban töltötték, és évről évre csinosítgatták, bővítették. Itt ismerkedtek meg az Eiczinger családdal is, akikkel szoros baráti kapcsolat alakult ki. A híres autogram fal ötletét is barátja, Eiczinger Ferenc borospincéjében látta a költő és annyira megtetszett neki, hogy megkérte, csináljon egyet neki is a nyaraló tornácára.

Babits Emlékház

Az esztergomi Babits Mihály Emlékház „autogram fala”

A Babits házaspár 13 nyarat töltött Esztergomban, itt fogadták barátaikat, a hazai kulturális élet, a Nyugat nemzedék jeles személyiségeit. Ezen látogatások emlékét őrzi az autogram fal. No persze a mendemondák szerint nem minden látogatásét, hiszen nem is lett volna annyi hely a tornácon. Minden vendéget megkértek, hogy írják alá a falat, de csak szén krétával. Majd mikor a vendég távozott, a család összeült és döntött, hogy maradhat-e az aláírás az utókornak és átfessék, vagy inkább letöröljék. 🙂 Ahogy az ember végigböngészi a falat, olyan nevekre bukkan, mint Tóth Árpád, Karinthy Frigyes, Szabó Lőrinc, Radnóti vagy éppen Móricz.

Babits - autogramfal

Mi első látásra beleszerettünk a helybe, a kedves tárlatvezetés és a kis anekdoták már csak hab voltak a tortán. Azonnal meg is beszéltük, hogy tavasszal újra ellátogatunk ide, annyira feltölti az embert ez az élmény. Tényleg ne hagyjátok ki! A Babits Mihály Emlékház nyitvatartásáról, elérhetőségükről ITT tájékozódhattok.