Blog

Prédikálószék

Prédikálószék: A Dunakanyar legszebb panorámája!

Meseszép kilátás a Pilis egyik legnépszerűbb hegyéről, melynek neve: Prédikálószék. Utunk bizarr sziklaformációk, a Vadálló kövek mellett halad el, majd a vadregényes Szőke forrás völgyében térünk vissza Dömösre.

Hirdetés

Kiindulópont:

Dömös (tömegközlekedéssel kitűnően megközelíthető), nagy, fizetős parkoló a falu központjában (hétköznap sokszor senki sincs ott begyűjteni a díjat)

Táv:

6 km (5 óra)

Prédikálószék – ez a legkönnyebb túraútvonal a kilátóig

A túra jellege:

Közepesen hosszú túra, a Szentfa-forrástól igen kemény, meredek kaptató a Vadálló kövekig, a Prédikálószéktől egyenletesen lejtő, sok helyen széles, kényelmes gyalogutakon, néha átkelés a Malom-patakon köveken ugrálva.

Vendéglátóhely:

A túra elején, a faluban büfé, a Duna parton a Camping mellett a Három Nyulak étterem.

Vízvételi lehetőség:

Szentfa-forrás, Dömösön, a játszótérnél közkúta Kolacskovszky-forrás (Király-kút) vize elapadni látszik, ne számítsunk rá.

Térképkivágat: Pilis 1:30 000 (Szarvas-Faragó)

A Prédikálószék túra leírása

Dömösön a központban, a patak partján találjuk a parkolót, gépkocsival a völgybe már nem hajthatunk be. A kis gyaloghídon, a patak túlpartján a Duna, majd a Királykúti utcában találunk rá a piros, a sárga és a zöld jelzésre, ezen jutunk ki a faluból, a patak partján vezető romantikus úton.

Prédikálószék - kirándulás

Malom-völgyben mehetünk a köves úton is, de érdemesebb betérni balra egy kis hídon át a jelzett útra az erdőbe, a patak másik partjára. Negyed óra séta után érjük el a Szentfa kápolnát a forrással.

Szentfa kápolna

A térképeken még Kaincz György-forrásként szereplő kút kitűnő vizéből mindenképpen tankoljunk fel, szükségünk lesz rá, az innen kezdődő, valószerűtlenül meredek emelkedő miatt. A tisztáson pihenő- és tűzrakóhely.

Turistajelzések:

A forrás mellől indul a piros háromszög jelzésű turistaút, ijesztőnek tűnő kaptatóval, a földre festett narancssárga pacákat is követhetjük egész a hegy tetejéig, ezek sűrűbbek, és jobban is látszódnak, a ritkás piros háromszögnél.

Túraútvonal a Prédikálószékhez

Eltévedni nem nagyon tudunk, addig kell menni, amíg már nincs feljebb.

Vadálló-kövek

Vadálló-gerincen kapaszkodunk fel, utunk legnehezebb része a Vadálló-kövekre való feljutás, néha fától fáig kapaszkodva tudunk csak tovább menni. Higgyünk benne, érdemes.

Már az első Vadálló-kőről kitárul a panoráma, igaz, hogy csak részlegesen, a Dunakanyarra, a Rám-szakadék völgyére. A horizontot a szélesen elterülő Dobogó-kő fennsíkja zárja le.

Vadálló-kő

Utunk talán legérdekesebb része a Vadálló-kövek bizarr sziklarengetege, miután elértük az utolsó alakzatot, immáron kényelmes sétaúton, enyhén emelkedve érjük el az út legmagasabb pontját, a Prédikálószék csúcsát(639 m).

A Dunakanyar legszebb panorámája

Prédikálószékről feltárul előttünk a Dunakanyar legszebb panorámája, a lábunk előtt a Duna legjellegzetesebb kanyarulata, Visegrád, Nagymaros, Zebegény környéke, a Börzsöny, előtérben a Hegyes-tető és a Szt.- Mihály-hegy. Egy-két fa már kezd belelógni az összképbe, érdemes a kiálló sziklára felállni a teljes, zavartalan kilátásért, azért vigyázzunk az egyensúlyunkra.

Dunakanyar panoráma a Prédikálószékről

A csúcstól kövessük tovább a piros háromszöget, ill. a sárga pacákat a földön, most már enyhe lejtmenetben, hamarosan elérünk egy érdekes, kis kövekből álló emlékműhöz,  Hagyomány, hogy az itt elhaladó turisták mind hozzátesznek egy kavicsot az egykori Duna-körre emlékezve.

Piros-kereszt

Kb. 2 km után a piros kereszt jelzés ágazik le utunkról balra, Pilisszentlászló irányába, maradjunk a piros háromszögön, több erdészeti, széles utat is érintünk, a jelzések nem túl gyakoriak errefelé, figyeljünk az elágazásoknál.

Pár száz méter után, egy erősebb lejtő végén érjük el egy aszfaltos utat keresztezve a mélyben csordogáló Király-patakot, ezen átkelve, felkapaszkodunk a túlpartra, és egy tisztáson érünk el a Király-kúthoz, és az Országos Kék Túra útvonalához. A Kolacskovszky-forrás néven is ismert kis kút nem sok vizet ad, ne számítsunk rá, hogy feltöltjük kulacsainkat. Ottjártunkkor teljesen száraz volt.

Innen a piros jelzésen menjünk tovább a patak partján, ismét keresztezzük a kerékpárosok által kedvelt aszfaltos utat, majd végig a patak jobb partján, a romantikus Szőke-forrás völgyében, párhuzamosan egy széles, erdészeti földúttal, jó háromnegyed óra alatt érünk el a Rám-szakadék felé tartó zöld jelzésig.

Malom-patak völgyében, sokszor keresztezve azt, gázlókon, köveken átugrálva érünk vissza a Szentfa-forráshoz, majd a már ismert útvonalon vissza Dömösre, a parkolóhoz.

Ajánlott turistatérkép: Pilis és a Visegrádi-hegység 1:30 000 (Szarvas-Faragó)

Pilis és a Visegrádi-hegység 1:40 000 (Cartographia)